Tofufeta

 
 
 
 
Jag hittade ett recept på Tofufeta i Vegomagasinets April-Maj nummer och blev jättenyfiken.
Tofufeta är marinerad tofu som får en smak och konsistens som fetaost.
 
Att marinera tofufetan tar ca 1-3 veckor så det är inte något man gör samma dag som man vill äta den. :)
Jag tyckte att det här var väldigt gott och har bestämt mig för att alltid ha en burk på marinad i kylen.
Då jag ibland kan ha ett minne som en guldfisk ska jag även skriva på burken när jag la den i kylskåpet för marinering så att jag vet hur längen den stått.
Det skulle vara kul att se om tofufetan får olika smak beroende på hur lång tid den marineras. 
 
Tofufetan kan ätas som den är men jag tycker mest om att använda den i sallad eller i olika maträtter.
Gjorde bl.a. piroger som blev SÅ GODA! Lovar att lägga upp recept på dom i helgen.
 
Här kommer receptet på tofufetan som jag kopierat från Vegomagasinet.
Dom enda ändringar jag gjort är i vitlöksmarinaden.
 
Vill passa på att rekommendera alla att prenumerera på Vegomagasinet.
Man får så otroligt mycket inspiration och bra tips!
 
Ingredienser:
 400 g fast tofu
 
Misomarinad:
2 dl vatten 
1 dl misopasta (lättast att hitta i asiatiska butiker)
2 msk citronsaft
1 tsk salt
 
Vitlöksmarinad:
Olivolja
2 vitlöksklyftor
1 msk finhackad basilika
 
Gör såhär:
Skär tofun i tärningar och lägg ner i en burk. Blanda ihop samtliga ingredienser till misomarinaden och häll över tofun. Den ska täckas helt. Låt stå i kylskåpet i ca 1-3 veckor och marinera.
 
Häll bort misomarinaden och skölj tofun försiktigt. Häll över i en ren burk.
Blanda olivolja, basilika och grovt hackad vitlök och häll över tofun så att det täcker.
 
(I orginalmarinaden använder man 1 msk kapris och 1 msk finhackad oregano istället för basilika.
Ifall du vill göra den istället :)
 
 
Mat
Tofufeta - Vegansk feta - Vegomagasinet
Netti Starby

Det där låter riktigt gott och tack för tipset! Kram

Svar: Tack så mycket! Det var så lite så :) Kram
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

rememberthiis.blogg.se

Låter gott :D

Svar: Tack! Ja det var supergott! :D
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

moamedalicia.blogg.se

Ser mycket gott ut speciellt till sallad kram😘

Svar: Tack :D Ja det kommer bli super i en sallad. Har bara testat den i en varm rätt än sålänge och det blev jättebra! Kram
Sara, 27 år Stockholm [email protected]