Vegansk glass

Nu när det är sommar så tänkte jag vad passar väl bättre än att skriva om vegansk glass :).
Har sett många som gjort egen glass vilket ser supergott ut! Är väldigt sugen på att testa men har inte gjort det ännu. Förutom när jag gjorde bananglass för ett tag sedan. Blev lite inspirerad när jag åt bananglass från StikkiNikki. Jag mixade bara frysta bananer och lite soyagrädde. Det var jättegott och superenkelt! 
 
Här har jag iallafall listat några veganska glassar som går att köpa!
Jag har säkert missat flera goda så säg till om du har någon favorit som du inte hittar i listan.
Jag älskar glass och testar gärna nya märken :)
 
<3
 
"" Summer time and all, what can be better than to write about vegan ice cream :).
I´ve seen a lot of people that´ve made their own ice cream and it looks delicious. I haven´t done it myself yet but I really want to. Except from one time when I made banana ice cream. I got inspired after eating ice cream at StikkiNikki. I just mixed frozen banana with a little bit of soy cream. It tasted really good and was super easy to make!
 
I´ve made a list of some vegan ice creams that you can buy in stores. 
I´ve probably missed some so please tell me if you don´t find your favourite vegan ice cream in the list below.
I love ice cream and would love to try new brands :) ""
 
 
 
 
 
 
StikkiNikki som jag nämnde ovan gör handgjord ekologisk glass som går att köpa i deras glassbarer runtom i Stockholm. Dom säljer några veganska glasser och sorbeter och varierar, som jag förstår det, mellan smaker från dag till dag. Jag har testat deras bananglass och chokladglass och båda var supergoda!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Delivore säljer flera olika veganska milkshakes i sitt veganska café. Ja det är sant, vegansk milkshake! Behöver jag säga mer :).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mormor Magdas gör också både gräddglass och mejerifriaglassar. Jag blev bjuden på deras glass Skånsk Lakrits med smak av lakrits, hallon och havssalt hemma hos en kompis för några veckor sedan. Den var helt otrolig! Är definitivt sugen på att smaka fler av deras glasser.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Holly & Dan´s lanserade också veganska glasser för ett tag sedan. Jag har testat deras blåbärs och saltlakritsglass samt även chokladglass med jordnötssmak. Jag tycke att dom var goda och väldigt milda i smakerna. Nästa glass att testa blir nog deras vanilj och jordgubbsglass.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tofuline från GBglass älskar jag! Deras vanilj och chokladglass går att hitta nästan vart som helst och passar jättebra till jordgubbar, chokladsås, milkshakes och pannkakor. Ja allt helt enkelt :). Har även sett på nätet att dom har glasstrutar och pinnar. Lyckan är total!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Oatly har också glass och där gäller samma sak som Tofuline. Underbar glass, underbart märke  men tyvärr inga strutar (vad jag sett) men däremot glasspinnar. Som bl.a. går att köpa hos glassbilen!
 
 
 
 
 
 
 
 
R-Ice sist men absolut inte minst god! R-Ice, också från GB, är en av mina absoluta favoriter. Jag har bara testat deras vanilj och chokladglass på bilden men har även där, precis som med Tofuline, sett att det finns fler glassar. Ser fram att hitta dom i en butik!
 
 
Mat
Delivore - Holly and Dan´s - Mormor Magdas glass - Oatly glass - R-Ice - StikkiNikki vegansk glass - Tofuline - Vegan ice cream - Vegansk glass
Johanna Arogén

Tack för tipsen! Har alldeles nyligen gått över på vegansk kost pga fibromyalgi - vet inte ännu om det hjälper men värt att testa iallafall. Hittade din blogg av en slump och är jätteglad för alla tips!

Svar: Hej! Vad kul att höra att du hittat till min blogg och att du gillar mina tips :). Tack! Jag hoppas att du kommer må bättre av vegansk kost. Vet många som blivit hjälpta på olika sätt av att utesluta animalier. Kom gärna med önskemål om det finns någon speciell maträtt som du vill att jag gör ett veganskt recept på :).
Sara, 27 år Stockholm [email protected]