Så fixar du veganskt luciafika

Högtidsmänniska som jag är så kan jag knappt vänta till lucia.
Jag tycker att det är så mysigt med alla tända ljus och fina sånger. Och allt gott fika såklart!
 
Här har jag samlat mina bästa vegotips inför lussebaket.
Både recept och godsaker som går att köpas färdiga.
 
 
Först ut är den traditionella Lussekatten. Receptet på lussekatterna hittade jag bland Oatlys julrecept och jag är jättenöjd med dem.
 
 
 Jag använde även degen från Oatlys recept och testade mig på att göra lussebullar.
Som fyllning penslade jag på Carlshamns mjölkfria margarin och sedan mandelmassa.
När de var färdiggräddade dekorerade jag dem med socker.
 
 
Nästa tips är Annas pepparkakor. Visste ni att dom är veganska? :)
 
 
Det här är faktiskt de första veganska chokladtryfflarna som jag hittat och tro det eller ej men de kommer från Apoteket.
 
När jag gick i gymnasiet jobbade jag i en godisaffär och fick smaka massor av lyxig choklad, vilket gjorde mig till en riktig chokladälskare. Att hitta fin choklad som är vegansk betyder därför jättemycket för mig!
 
 
Den här mjuka pepparkakan är helt fantastisk!
Jag vet att jag skrivit om den tidigare och gjorde den bland annat på julafton förra året, så det kanske blir lite tjatigt för er som följer mig, men jag kan inte låta bli att tipsa om den igen.
 
Receptet hittade jag på Mattias Kristianssons sida Bake my day men det kommer från början från Karolina Tegelaars bok "Klassiska julkakor - utan ägg och mjölk".
 
 
 Wienernougat. Japp också vegansk :).
 
 
Det är förhoppningsvis ingen som går hungrig efter det här lussefikat :).
Vill du veta varför jag väljer vego? Här hittar du en bra sammanfattning hos Djurens Rätt <3
 
 
Vegan Approved ;D
 
Lucia - Luciabak - Lussebak - Så fixar du veganskt luciafika - Vegansk blogg - Veganska godsaker - Veganskt luciafika - Vegojul
Netti Starby

Tack för de smarriga tipsen! :-D Kramis

Svar: Varsågod :D <3 Kram
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Linda

Bra tips :-)

Svar: Tack :D
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

sandra

mums!

Svar: :)
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

MartinaOlsson

Hej! Jag vill bara tipsa dig om att lucka 9 i min julkalender nu är öppen :) I dagens lucka kan du vinna tandblekningskitet "Ultimate" från White One som innehåller allt du behöver för att få et vitare leende! Låter detta som något för dig? Klicka då på länken nedan för att vara med och tävla :)
http://martinaolsson.myshowroom.se/64036/julkalender-lucka-9-5/
(en ny lucka öppnas varje dag klockan 11.00 t.o.m. den 24:e december)

annelie

mums

Svar: :)
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Sandra

Allt ser supergott ut! Jag visste inte att Annas pepparkakor var veganska! Så bra ju!

Svar: Tack! Visst är det! :D
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

ISA

men jäklar!! jag vill komma på lussefika hos dig, haha ;)

Svar: Haha :D <3
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

moamedalicia.blogg.se

Vad trevligt att det finns så mycket vegansk man kan äta ❤️ Hade ingen aning om att apoteket har tryfflar 🙈 Va rädd om dg finis

Svar: Gottegris som jag är så gör det mig jättelycklig att det finns så mycket gott vegofika :D Detsamma fina! Kramar
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Thomas

Bra Fazer! Det ska vara finskt 😜 Ser jätte gott ut. Bra inspiration. Hela SVERIGE bakar nästa? Eller hela Saretta bakar kanske....

Svar: Fazer är bäst ;) Min mormor hade varit stolt! Tack fina! Hela Sverige bakar är nästa för dig! Du är sååå duktig. Kram
Sara, 27 år Stockholm [email protected]