Hemmagjord vegansk smörgåsspread

 
 
Den här spreaden är inspirerad av matprogrammet Vegorätt men med några ändringar. 
Jag brukar äta röran på kex, mackor, som pastasås eller i sallad istället för fetaost. När jag använder den i sallad använder jag många soltorkade tomater och örtsalt så att den blir salt som feta. 
(Just nu skriver jag från Tyskland på mobilen så jag lyckas inte få till länken till vegorätt men den kommer när jag är hemma igen :)
 
1 burk tomatspread
 
1/2 paket kokta vita bönor
10-15 st soltorkade tomater (i olja på burk)
1/2 dl pumpafrön
1 dl valnötter
1/2 dl oliv-eller rapsolja
 
Kryddning:
1 liten vitlök och/eller några strimlor salladslök
Peppar
Salt/örtsalt
(några basilikablad om man vill)
 
Gör såhär:
Mixa i matberedare eller med stavmixer.
Jag brukar mixa tills jag får en mousseliknande konsistens. Smaka av och krydda tills du är nöjd.
 
 
<3
 
"" This spread is inspirerade by the food-and-cooking show Vegorätt but I've made some small changes. 
I eat this spread on crackers, sandwiches, as pasta sauce and instead of feta cheese in salads. When I use it in salads I use a lot of sundried tomatoes and herbal salt so it gets a salty taste like feta.
 
1 jar tomato spread
3/4 cup of cooked white beans
10-15 sliced sundried tomatoes 
1/4 cup of pumpkin seeds
1/2 cup of walnuts
1/4 cup of olive oil
 
Seasoning:
1 small garlic and/or som slices of scallions 
Pepper 
Salt/herbal salt 
a few basilica leaves 
(season as you like)
 
Mix all of the ingredients in a blender.
I mix until it gets a mousse-like concistens.""
Mat
Vegansk smörgåsspread - Vegomaj
ajlimullersandvik.blogg.se

sv: Tack :D Jag äter redan en del veganskt, smördegspizza eller potatisklyftor eller vegansk nudelsoppa händer titt som tätt. Men det var ett tag sedan nu :) Men snart kommer jag nog in i banorna igen. Jag har gjort en kick ass potatiscurry en gång, svingod! Ska leda receptet så snart magen är OK och laga igen :D Är du vegan?

Svar: Smördegspizza och potatiscurry låter supergott!! Ser fram emot receptet :D. Ja jag är vegan sen ett år tillbaka och innan dess var jag vegetarian. När jag var vegetarian var jag inte så intresserad av mat men nu tycker jag det är superkul. Tycker det är roligt att få inspiration från andra och sen dela sånt jag tycker är gott. Så jag ska hålla utkik på din blogg :)
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

ajlimullersandvik.blogg.se

Du är en inspiration, jag ska hålla utkik på din blogg med :D

Svar: Tack snälla <3 :)
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Kristin

Tack för det här receptet!! sjukt gott. Jag har ingen mixer/matberedare men gjorde i en vanligt smoothie mixer och det gick, men den blev inte helt slät som din men lika gott ändå

Svar: Varsågod! Vad kul! Blir jätteglad över att du gillar det :)
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Lotta

Låter sjukt gott! Det måste jag prova!

Svar: Tack! Gör det! Jag rekommenderar den verkligen :)
Sara, 27 år Stockholm [email protected]