Julinspirerad linsgryta med kanel och apelsin

 
Såhär några få dagar kvar till jul skulle jag vilja dela med mig av ett recept på linsgryta
som jag gjorde i helgen.
 
Den går snabbt att laga, vilket passar bra när man har mycket annat att hinna med,
och är härligt julig med smak av kanel och apelsin.
 
När jag kokade riset la jag faktiskt ner en påse med kamomillte i vattnet några minuter.
Det smakade inte så mycket men jag inbillar mig att det har en lugnande effekt. Eller nått. 
 
 
Till 4 portioner behöver du:
 
2 dl röda linser.
1/2 buljongtärning.
 1 burk kokosmjölk.
En nypa kanel, ingefära, vitpeppar och cayenpeppar.
Saften från en halv apelsin.
Minst 4 msk citronjuice (ta mer om du vill göra rätten syrligare).
Rapsolja.
 
Servera med ris och en apelsinklyfta.
 
Gör såhär:
 
Börja med att koka riset och medans du väntar på att det kokat klart så gör du grytan.
 Jag tycker att det är kul att smaksätta riset
och jag valde som sagt att gör det med lite kamomill den här gången
men du kan även ha i andra kryddor som exempelvis saffran.
 
Häll i rapsoljan i en panna och värm linserna. Vänd ner kryddorna och pressa ner apelsinjuicen.
Låt sjuda några minuter och häll sedan på kokosmjölken.
 
Jag la även ner en apelsinklyfta i grytan som fick ligga och koka för att ge den mer apelsinsmak.
 
Låt grytan koka tills att linserna är klara.
För att undvika att vätskan kokar bort kan du hälla på vatten när du tycker att den blir för torr.
 
Jag häller alltid i citronjuicen sist för att jag tycker att det blir godast så
(jag inbillar mig att grytan blir syrligare då) men du så klart ha i den när du vill.
 
 
Hoppas att du gillar receptet och kommentera gärna om du har några härliga tips på grytor
eller någon favoritkrydda som du har i när du kokar ris.
Mat
Djurvänlig jul - Julgryta - Vegansk blogg - Vegansk julgryta - Veganskt recept
Tess

Det ser underbart gott ut! :)

Svar: Tack! :)
Sara, 28 år Stockholm [email protected]