Vad är veganskt och hållbart mode?

 
 
Idag vill jag tipsa om lite söndagsläsning :).
Nämligen två artiklar skrivna av Sica Schmitz, grundaren till den etiska modebutiken Bead & Reel.
Sica skriver precis som jag för Vilda Magazine och har gjort en artikelserie om veganskt- och hållbart mode.
 
Style For All, Part One: Vegan Fashion
Style For All, Part Two: Women´s Voices on Sustainable Fashion
 
Veganskt- och hållbart mode är något jag kommit i kontakt relativt nyligen och det tog ett tag för mig att få ett grepp om vad det innebär.
I artikel har Sica intervjuat olika personer där de fått berätta om vad just 
dessa begrepp betyder för dom. Att läsa deras svar tyckte jag var väldigt tänkvärt och inspirerande.
 
När jag blev vegan så slutade jag helt att köpa mode som inte var djurvänligt (dvs innehöll läder, ull, dun osv)
men hållbart och etiskt mode tycker jag har varit svårare. Mest för att det ibland är ganska dyrt och inte alltid lika tillgängligt.
 
Men jag har börjat intressera mig mer om mer för hållbart mode och jag är övertygad om att det är viktigt
att lära sig mer om det och framförallt stötta det.
 
Vi konsumenter har en så otrolig makt över vad företagen producerar och visar vi 
att vi vill att mode ska vara bra producerat och snällt mot både människor, djur och miljön
så är jag övertygad om att vi kommer att få en bättre modeindustri.
 
Nu är det vår och vi kommer snart att börja njuta av den kommande sommaren, ett tillfälle när vi ofta uppdaterar
garderoben. Alla kan inte gör allt men alla kan göra något.
I år har jag därför lovat mig själv att tänka mer hållbart när jag handlar. Vilket jag kommer att göra
när jag letar efter nästa sommarplagg. <3
 
Jag önskar er en fin söndag.
 
 
(Bilden är tagen förra hösten och jag har på mig en av mina favoritkoftor som är ett secondhandfynd.
Väskan heter "Buzz" och är lånad från Green Laces som är en etisk och djurvänlig modebutik.
Tyvärr finns den inte kvar i deras sortiment men de har andra snygga väskor.)
 
Djurvänligt mode - Green Laces - Hållbart mode - Veganskt mode - Vilda Magazine
Maria Anderzon - Vegansk Skönhetsblogg

Väldigt bra inlägg och bra tips! Jag håller helt med om att det är svårt, näst intill omöjligt att göra bra val men man får göra vad man kan och orkar 👍🏻