Att vara en djurvänlig turist

För några veckor sedan besökte jag och en vän Dubai och Abu Dhabi där en annan vän bor.
Jag tar ofta ut ganska lite semester på sommaren och sprider istället gärna ut mina lediga dagar och resor
på resten av året.

I Dubai kan temperaturen ligga runt 50 grader under sommaren så dit passar en resa perfekt i mars - april
när det är runt 30 grader. 

Jag tyckte väldigt mycket om Dubai med sina höga skyskrapor och vackra öken
men jag påmindes också om hur djuren har det runt om i världen och hur viktigt det är att vi är djurvänliga
turister.

Första dagen i Dubai bokade jag och min tjejkompis in en ökensafari.
Upplägget är att man åker på en berg- och dalbaneliknande tur ut i öknen (vilket var väldigt kul)
för att sedan nå ett läger där man får mat och bjuds på turistattraktioner.

När jag fick se "attraktionerna" gick mitt hjärta sönder.

Den här vackra falken stod, från att vi nådde lägret på dagen tills dess att det blev mörkt, fastbunden
på den här lilla plattformen. Ögonen var täckta och benen fastbundna. Allt för att turisterna skulle
kunna ställa sig bredvid den och ta selfies.

När det hade blivit mörkt och de andra tittade på magdans inne i lägret så gick jag ut och tittade på
falken och funderade på vad jag kunde göra för den och alla andra djur med samma öde.

En man kom fram och frågade om jag ville ta kort med den. Mitt svar var:
"Får den någonsin se? Får den någonsin flyga? Får den någonsin leva?".

Han såg först ganska chockad ut men sa sedan att falken bara var fastbunden några timmar om dagen,
sen fick den flyga.

Jag önskar att jag kunde tro på honom.

 En annan aktivitet för oss turister var kamelridning.
Det som chockade mig var att den flera meter långa kön aldrig blev kortare under dagen.
Den fylldes ständigt på med nya människor som ville rida i en liten cirkel på kamelerna.
Skrattandes med selfiesticks i händerna red de runt, runt.

Jag dömmer ingen och vet att människor som tar selfies med djur och rider på kameler och elefanter
inte vill dem illa men jag blir så ledsen över att informationen om hur djuren har det 
inte har nått till alla hörn på den här jorden ännu. Om de visste så är jag övertygad om att de
aldrig skulle göra det.

När jag åkte från lägret var jag arg på mig själv. Arg för att jag inte tog falken med mig och arg för att jag inte 
kunde hjälpa kamelerna på plats. Men sedan vaknade djurrättskämpen i mig.

Vi kan göra skillnad och vi kommer att göra skillnad!
Att klippa av snörena som falken var fastbunden med skulle inte göra någon långsiktig skillnad. 
Det som däremot gör skillnad är att kontakta företagen och
påverka med sina pengar.

Min checklista för djurvänlig turism:
1. Inte delta varken passivt eller aktivt på en aktivitet eller utflykt där djur är en del av underhållningen.
T.ex. bada med djur, ta selfies med djur, rida på djur eller titta på djur som är med i shower.

2. För att ge företagen incitament att ändra sig kommer jag att meddela dem när jag avstår
från en aktivitet för att sedan framhålla att jag är intresserad om de i framtiden
erbjuder djurfriaaktivitet.

3. Fortsätta stötta och engagera mig i organisationer som kämpar för djuren.
Som t.ex. Djurens Rätt där jag är månadsgivare och engagerad i förbundsstyrelsen.
Titta bara på alla cirkusar som slutat att ha med vilda djur i sina shower.

Jag hoppas att ni därute som läser det här vill göra som jag.
Det är kanske lätt att tro att ens egna val inte gör så stor skillnad men det gör de.
Tillsammans är vi starka och tillsammans gör vi skillnad. 
Djuren förtjänar bättre. <3
Djurens Rätt - Djurfri underhållning - Djurvänlig turist - Falk i Dubai - Ökensafari Dubai