Om Gunnar Gidefeldts intervju i Dagens Opinion

 
Jag kom över en artikel idag i Dagens Opinion där Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör på Arla,
blir intervjuad.

Rubriken/citatet som inleder artikeln lyder: "Oatly ger människor dåligt samvete för vad de äter".

Dessvärre krävs det att man är prenumerant för att kunna läsa hela artikeln
men jag kommer att dela ett utdrag som jag vill kommentera.

" - Faktum kvarstår att vi blir fler på jorden och vi måste hitta
nya sätt att föda alla. Då finns en uppfinning som heter ko som omvandlar 
saker vi inte kan äta till mat. Men veganer vill inte ha något att göra med något med djur att göra.
Och de kan göra sig hörda.

- De driver frågor och vill kommunicera kring produkter och det är fine, sedan håller de i sina
aktiviteter en väldigt stark ton i sin relation till oss och köttindustrin. Vi kan bara förklara
och berätta vad vi gör, men har man bestämt sig för att all djurhållning är av ondo är det svårt.
Vi behöver förklara hur det går till och att det inte finns någon anledning för oss att
ha dålig djurhållning, lyckliga kor mjölkar bra, brukar vi säga."

Jag tycker att det är intressant som vegan att läsa om hur Gunnar ser på mig och mjölkindustrin.
Här upplever jag att Gunnar helt har missuppfattat mig.
Jag hör vad han säger och jag har läst om mjölkindustrin och besökt bondgårdar.

Levnadsförhållandena för kor i världen varierar och självklart blir jag extra upprörd när djur far illa
men det är inte levnadsförhållandena under fångenskapen som gör mig till vegan, det är det faktum att fångenskapen existerar och det faktum att djur slaktas som gör mig till vegan.

Hållbarhet och miljö är också en debatt kopplad till mjölkindustrin.
Att mjölkindustrin visat sig ha en negativ påverkan på klimatet har nog inte undgått någon
men för mig är det inte heller det som gör mig till vegan.
Det är fångenskapen och slakten.

Mina värderingar säger mig att det är fel att låta snälla och kloka
individer genomgå:
Inseminering
Tidig separation från sina kalvar
Slakt

Alla dessa saker går mjölkkor igenom för att vi ska kunna dricka mjölk.
Oavsett om de springer på öppna ängar eller står i bås.

Det är inte min åsikt och mina värderingar som bestämmer vad som är rätt eller fel i världen
men det är de som påverkar mina handlingar.

Grunden i den här debatten är en värderingsfråga inte en fakta fråga
och dåligt samvete grundar sig inte i animaliefria produkter.
 
Arla - Dagens Opinion - Gunnar Gidefeldt - Mjölkindustrin
Göran Sajland

Kan du tänka att dela Oscar Sajlands öde med hans hjärntumör, diagnosen han fick 15/12 2017, på dina medier? Snälla läs om vår resa http://www.saveoscarsajland.com/ och https://goransajland.vimedbarn.se/. Vi behöver hjälp att sprida hans resa för att kunna bekosta behandlingarna.

Jonaz

Hej coolt