Varför inte?

Som jag skrev i inledningen av den här bloggen så är detta en djurvänlig blogg. De kläder, skor, väskor och skönhetsprodukter som jag skriver om innehåller därför inga djur eller animaliska produkter. Varför, tänker då kanske en del? Vissa material är kanske lättare att förstå att jag inte vill använda än andra, exempelvis skinn och päls. Att jag inte vill använda t.ex. ull är nog kanske inte lika lätt för alla att förstå. Så därför tänkte jag berätta om bakgrunden till mitt val.
 
Ull kommer blad annat från får, getter, kaniner, kameler, alpackor och lamor. Jag tror att det är få som undgått t.ex. angorakaninsskandalen och nu ullskandalen. När djurskandaler uppdagas så skär det i hjärtat på mig. Sånt här får helt enkelt bara inte hända. Att vi människor, när det finns djurvänliga material som alternativ, fortsätter att använda djur i vinstsyfte på deras bekostnad känns inte ok. Om man läser om hur många djur behandlas i dessa industrier så känns det för mig som att det är nog för att jag inte ska vilja vara en del av det. Nu undrar kanske en del vad jag pratar om och vad jag syftar på och därför vill jag hänvisa er alla till att gå in på länkarna nedan (OBS! Finns inga obehagliga bilder, om man inte sätter igång filmen på PETAs sida).
Djurens Rätt
PETA 
 
Jag har full förståelse för att man inte har möjlighet att vara insatt i allt som händer i vår värld och i vardagspusslet inte har tid att ifrågasätta och googla upp allt man köper. Att få grundkunskaper i vad våra kläder består av och vart dom kommer ifrån tror jag dock är en stor hjälp på vägen och därför vill jag göra det lätt för mina läsare att hitta sån information här på min sida. Under kategorin "Material" hittar du inlägg från mig om olika material. Jag tänkte även lägga upp en lista över vilka material som är djurvänliga och tips på hur man kan ta reda på om ett klädesplagg kommer från djur. 
 
Det som fick mig att fatta beslutet att att sluta använda material från djur var min slutsats att:
Om inga material jag köper kommer från djur så minimerar jag risken att något djur har kommit till skada vid framställandet av det plagg eller vara som jag köper <3
 
 
 
 
Cruelty free - Ull - Vegan
Happy

Hurra!

Heja dig!

Svar: Tack snälla! :) Och heja dig!
Sara, 26 år Stockholm [email protected]