Vegansk spenat och gräddpasta

 
 Pasta med en havregräddsås, spenat, avokado och pumpafrön.
 
 
Det här är en pasta som jag verkligen vill rekommendera.
Spenat och havregräddpasta med avokado, pumpafrön och svart salt.
Hemligheten i den här pastan är det svarta saltet.
Det smakar nämligen ägg och ger rätten en lite krämigare smak.
 
Pastan är lätt att laga och väldigt god.
Perfekt om du kommer hem trött och hungrig någon kväll och vill laga till något som går fort.
 
Jag älskar pasta och är mer eller mindre uppfödd på det.
Min första tid som vegan åt jag dock ingen pasta. En väldigt jobbig och tråkig tid för mig.
 
Varför åt du inte det, undrar säkert ni. Jo för att jag trodde att all pasta innehöll ägg.
Men det gör den ju inte. Snarare finns det oftast inte ägg i pasta.
 
När jag fick reda på det blev jag överlycklig och har glatt återgått till mina gamla matvanor.
 
I början är det inte lätt att veta vad man kan äta som vegan.
Men det löser sig och man lär sig alltid nytt.
Mer än man tror är veganskt och är det inte det finns det säkert jättebra alternativ.
Det är iallafall min erfarenhet.
 
Smaklig måltid och hoppas att ni får en fin helg! :)
 
Recept
 
Ingredienser:
Spaghetti
Spenat
Vitlök
Olivolja
Havregrädde (iMat från Oatly)
Svart salt (Kala namak)
Svartpeppar
Pumpafrön
Avokado
 
Gör såhär:
Stek spenaten och vitlöken i olivolja. Häll sedan på havregrädden, t. ex. iMat från Oatly, och krydda med svartpeppar och svart salt. Var försiktig med det svarta saltet och ta lite i taget. Det har nämligen en väldigt stark äggsmak.
 
Koka spaghettin och när den är klar häll den i såsen. Blanda och toppa sedan med avokado och pumpafrön.
 
<3
 
"" This is a dish that I really want to recomend. 
Pasta with spinach, oat cream, pumpkin seeds and black salt.
The secret in this dish is the black salt which tastes just like egg and gives the sauce a creamier taste.
 
The pasta is super easy to make and tastes delicious.
It´s a perfect dish to make if you come home hungry and tired and want to make something that doesn´t take to long.
 
I love pasta and is more or less raised on it.
My first months as a vegan I didn´t eat pasta beacuse I thought it contained egg.
A really sad time in my life.
 
But then I found out that there wasn´t egg in all pasta and that made me super happy.
As soon as I found out I happily went back to my old eating habits.
 
In the beginning it´s not easy to know exactly what you can eat as a vegan.
But you´ll find out and you will always learn new things.
More things then you know are vegan and if they´re not you´ll find a nice alternative.
Atleast that´s my experience.
 
Enjoy and have a lovely weekend! :)
 
 Recipe
 
Ingredients:
Spaghetti
Spinach
Garlic
Olive oil
Oat cream (I use iMat from Oatly)
Black salt (Kala namak)
Black pepper
Pumpkin seeds
Avocado
 
Do like this:
Fry the spinach with garlic in olive oil. Then add the oatcream and season it with black pepper and black salt. Use a little bit black salt at a time. It has a really strong egg taste so be carefull.
 
Cook the spaghetti and when it´s ready put it in the sauce. Add avocado and pumpkin seeds before serving.
 
 
Mat
Lättlagad mat - Lättlagad vegomat - Oatly - Vegan pasta - Vegansk pasta - Vegomat