En svart fredag - Pälsfria dagen

 
Att det är Black Friday är det nog inte många som missat.
Jag upplever att det varit väldigt uppmärksammat i media.
 
Något som inte varit lika uppmärksammat är att det inte bara är Black Friday med massor av rea 
utan även en svart fredag av en annan anledning.
Idag är nämligen Pälsfria dagen.
En dag då de djur som faller offer för pälsindustrin uppmärksammas.
 
Jag tycker att päls är otroligt vackert!
Skulle jag själv få välja så skulle jag också ha en egen naturlig päls,
(ja jag drömmer i hemlighet om att vara en katt, how did you know?)
men tyvärr har vi människor inte fått det privilegiet.
Jag respekterar det och köper därför faux fur, på svenska kallad oäkta päls.
 
För det finns ett problem med att bära äkta djurpäls.
Den tillhör nämligen någon annan som aldrig skulle ge sin tillåtelse eller med egen vilja ge den till oss människor. Anledningen är att den inte kan överleva utan sin päls.
 
När jag var yngre var min största dröm att ha en stor fluffig äkta pälsjacka eller en sån där fin krage
som man ibland ser på stan. 
Jag gjorde aldrig kopplingen till att den tillhört ett djur.
 
Då kunde jag titta avundsjukt på personen som gick förbi med äkta djurpäls.
Idag kan jag knappt titta alls, för att jag blir för ledsen.
Jag blir så otroligt ledsen för det enda jag ser när jag ser pälsen är det djur som den tillhört.
 
Jag dömmer ingen som bär päls och jag vill inte försöka få mig själv att framstå som bättre än någon annan,
jag vill bara att alla ni där ute ska veta vart pälsen kommer ifrån och inte glömma att den tillhört någon.
Någon som idag inte lever och som antagligen inte hade ett speciellt bra liv den korta tid den fick leva.
 
Det här är för alla de djur som inte längre finns och alla de djur som väntar på samma öde.
Jag är ledsen men idag kan jag inte lägga upp bilder på glada och fria djur för det känns
som att det skulle vara en förolämpning mot alla de djur som fått sätta livet till.
 
Hoppas att ni har överseende med ett deppigt inlägg <3
 
 
 
Faux Fur - Pälsfria dagen - Vegansk blogg
Matilda

Detta är ett så viktigt ämne! Man börjar undra om folk som bär päls faktiskt funderar på vad de är de faktiskt bär.. Bra skrivet :)

Svar: Tack så mycket! <3 Det är det verkligen. Jag tror att många inte tänker på det precis som man inte ser ett djur när man äter kött. Men tycker att det är så otroligt sorgligt att djuren ska sitta instängda i små burar bara för att bli ett klädesplagg. Eller fastna i en fälla ute i skogen. Det finns så mycket annat fint vi kan ha på oss!
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Heléna

Jag skulle heller aldrig bära en äkta päls! Min mormor hade en riktig rävstola när jag var liten och jag var jätterädd för den och har varit avskräckt från all sorts päls på människor efter det <3 Idag har jag gjort hemgjord vegansk pepparkaksdeg :D Kram fina du <3

Svar: Vad skönt att höra <3 Ja det låter riktigt läskigt :(. Åh vad gott det måste jag gå in och titta på! :D Kramar
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Amanda Jona [SPONTAN]

Alla dagar borde vara pälsfria dagen!

Svar: Håller med! <3
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

annelie

skulle aldrig bära en ältta päls :/

Svar: Vad bra! Vad skönt att höra <3
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Kattis

Håller med föregående kommentar, alla dagar borde vara pälsfria dagar!☺

Svar: Helt rätt! <3
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Sandra

Jag tycker att det är fint med såna fuskpälsar i någon rolig färg som typ blått! Det känns som att det är mycket mer "trendigt" nuförtiden, och det är ju precis så det ska vara! Förhoppningsvis försvinner äkta pälskläder helt och hållet till slut.

Svar: Jag tycker också jättemycket om dom färgade fuskpälsarna. Har sett en smaragdgrön som jag är helt kär i <3 Hoppas och tror verkligen det!
Sara, 27 år Stockholm [email protected]