Glad djurvänlig påsk!

 
 
Nu är det snart påskhelg och det ska bli jättehärligt att hänga med familj och vänner och få några lediga dagar.
Men jag fylls alltid av blandade känslor när jag står inför högtider.
För högtider innebär ju inte bara trevligt familjehäng utan även att vissa djur konsumeras i större utsträckning.
Och även produkter som kommer från djur. Som t.ex. nu i påsktider, ägg.
 
Innan jag blev vegan så såg jag inte djuret bakom produkten när jag åt ägg eller drack mjölk. Jag såg bara mat. 
Ägg och mjölk är inte kött så då kan väl ingen dött eller kommit till skada tänkte jag. 
 
Men det som jag insåg och som gjorde att jag blev vegan var just att det inte bara är mat och att någon faktiskt kommit till skada.
Det är någon som fått sätta livet till eller någon som fått offra något för att vi människor ska få den maten.
 
I påsktider är dessa individer hönorna och kycklingarna och det gör mig väldigt ledsen att veta att många av dem spenderar sina korta liv i små burar eller på trånga ytor. Tuppkycklingarna dödas dessutom ganska direkt just för att de är tuppkycklingar.
 
Att välja ekologiska ägg framför ägg från burhöns är kanske bättre men för hönsen och tuppkycklingarna är det fortfarande inte bra.
 
Därför väljer jag veganskt i påsk och är väldigt glad över att se att många andra väljer det också.
Det jag hoppas är att fler ska börja se individerna bakom våra matprodukter och bli informerade om
vad våra val som konsumenter faktiskt får för konsekvenser.
 
Om du vill veta mer om äggindustrin så kolla gärna in Djurens Rätts hemsida. 
 
Glad påsk! :)
 
Höns och tuppar - Vegan i påsk - Ägg i påsk