Krämig vegansk tofuomelett

 
Vad ni ser är min version av en krämig potatis- och svampomelett. Vegansk såklart ;)
Efter gårdagens mellofest som jag var på igår hade jag inte kunnat önska mig något annat en dag som denna.
 
Dessutom offrade jag min hand när jag gjorde den (råkade hälla het olja över tummen) så hade den inte varit
god skulle jag varit väldigt bitter just nu.
 
Recept till en omelett <3
 
Ingredienser:
Potatis (ca 5 st mellanstora)
Champinjoner (ca 10 st)
200 g Silkestofu
2 msk iMat Fraiche (havre creme fraiche)
1/2-1 tsk svart salt (Kala namak)
Salt och peppar
Hälften av kikärtsspadet från ett paket kikärtor
1 matskedar majsmjöl (Maizena)
Rapsolja till stekning
 
Gör såhär:
Vispa upp kikärtsspadet tills det blivit fluffigt.
Vispa sedan ner två matskedar majsmjöl.
 
Skala och skär potatisen i bitar och förkoka tills den mjuknat något.
Häll bort vattnet och ställ in potatisen i kylskåpet och låt stå tills den svalnat.
(Alternativt koka potatisen dagen innan och låt stå i kylskåpet).
 
Skär under tiden upp champinjonerna i bitar och stek sedan tillsammans med potatisen i en stekpanna.
Krydda med valfria kryddor. Jag använde örtsalt, peppar och vitlök.
 
När potatisen och champinjonerna fått färg häll över kikärtsspadblandningen.
Kikärtsspadet och majsmjölet binder samman potatisen och champinjonerna till en "omelett".
Jag ska inte ljuga och säga att det blir exakt samma konsistens men det blir liknande och lika gott!
Och det är ju det viktigaste ;).
 
Smula ner silkestofun i en separat kastrull och blanda med havre creme fraichen
och det svarta saltet (som smakar ägg).
Låt det inte puttra för länge utan värm bara upp blandingen något. Står den för länge är det lätt att den blir vattnigt.
 
Häll sedan över silkestofublandningen över omeletten. Sen är den klart!
Jag tror även att det går att blanda silkestofun med potatisen innan man häller över kikärtspadet men det har
jag inte testat själv ännu :).
 
 
 
Mat
Tofuomelett - Vegansk omelett - Vegobrunch
Netti Starby

Ser riktigt gott ut! :-D Kramis

Svar: Tack <3 kram
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Heléna

Stackare - het olja är inget vidare att få på sig :( <3 Maten ser iallafall riktigt god ut :D Kram fina Sara <3

Svar: Nej det var ingen hit :(. Men nu är handen bättre iallafall <3
Tack :) Kram!
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Heléna

Stackare - het olja är inget vidare att få på sig :( <3 Maten ser iallafall riktigt god ut :D Kram fina Sara <3

Zyllah

Omelett är ju så gott, jag är dock för lat för att orka göra något mer avancerat med det. <3

Svar: Haha <3 :)
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Kattis

Så gott det såg ut men ajaj för tummen din! Hoppas det inte blev nån allvarligare brännskada!<3

Svar: Tack :) <3 Kramar
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Tilda Barkselius

Men så spännande detta lät!

Svar: Ja det är kul att experimentera lite :D
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

moa

ser underbart gott ut som ALL DIN MAT GÖR. <3 det gör såå ont Läääänge när man bränt sig på olja hoppas det har avtagit. kram fina <3

Svar: Tack snälla!! Du är så gullig <3 Ja det gjorde superont, var inte alls beredd på det. Men nu är det mycket bättre! Bara fula märken :P. Kramar
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Amanda Jona [SPONTAN]

Lät verkligen supergott :)

Svar: Tack! <3
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Kattis

Som sagt, verkar väldigt gott!:)

Nu har jag dragit en vinnare i souvenirtävlingen, tack för att du var med och gissade!:)

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Det såg gott ut :)

Svar: Tack :)
Sara, 27 år Stockholm [email protected]