Vegansk julmat

 
Hoppas att ni hade en riktig härlig julafton och för er som inte firar jul en riktigt mysig lördag <3
 
Först nu börjar jag bli hungrig igen efter gårdagens matfrossa :D.
Det här är första året som jag verkligen fått njuta av traditionell julmat och det känns helt fantastiskt.
 
 
 
 För er som trodde att veganer bara äter sallad och grönkål vill jag säga att det är fel :)
Grönkålen i år användes bara till dekoration och snacks, resten av maten var av helt annan karaktär <3
 
 
I senaste Ica Kuriren tipsade Mattias Kristiansson om vegansk julmat för nybörjare.
Det var kul att se att mamma hittat flera av julrecepten där!
Bl.a. den här veganska havrepastejen som toppades med sylt och saltgurka. 
 
Ett bra tips om du vill servera smarriga tilltugg på nyår :)
 
 
Efter att vi druckit lite glögg och ätit havrepastej severades kallrätterna.
Här är tre sorteras auberginesill. Senap, curry och palsternacka.
 
Perfekt till även andra högtider som påsk, midsommar och Kronärtskocksskivan ;)
 
 
En annan hit var den här goda veganska sillsalladen som serverads med rödbetsfärgad sojagrädde.
Också ett recept från Mattias Kristiansson.
 
 
Ett av mina tillskott till julbordet var vegansk skagenröra gjord på ett recept
från en av mina favoritmatbloggare Gustav Johansson.
 
Den här veganska skagenröran är supergod och jag tycker att den gör sig bäst serverad i krämiga avokadohalvor.
 
 
Förutom ovannämnda blev det även en god tofupaj (tillagad av Hans) och chillistekt brysselkål.
Behöver jag säga att samtliga middagsgäster föll i matkoma efter de kalla rätterna? ;P
 
 
Efter en välbehövlig paus med julklappsöppning blev det varmrätter.
Bl.a. vegansk Janssons frestelse, julskinka från Goodstore och rödbetssallad.
 
 
Dom här växtbaserade prinskorvarna från Goodstore var nästan mina favoriter!
Alla var eniga om att de smakade precis som animalisk prinskorv.
 
 
Jag insåg nu när jag skulle lägga upp bilder att jag missat att ta kort på våra Oumph "ribs".
Man ser lite av dom här på min jultallrik :)
 
 
Efter middagen blev det olika chokladbollar och Trivial Pursuit.
 
Jag tycker att det är jättemysigt att spela spel på julafton.
Det gjorde jag alltid när jag var liten och pappa var på besök hos oss i Sverige.
 
God fortsättning fina ni!
Mat
Djurvänlig jul - Djurvänlig julmat - Gustav Johansson Jävligt gott - Ica Kuriren Mattias Kristiansson - Vegansk julmat
Netti Starby

Vad mysigt och allt ser så gott ut! :-D Kramis

Svar: Tack :) Ja det blev en väldigt mysig julafton. Kramar
Sara, 27 år Stockholm [email protected]

Heléna

God fortsättning fina Sara! Vilket fantastiskt julbord - så många spännande maträtter!!! Förstår att ni höll er mätta ett tag sedan om ni smakade av allt det goda :D Kramar <3

Svar: God fortsättning Heléna <3 Är fortfarande mätt :D Hoppas att du fick en underbar jul! Kram
Sara, 27 år Stockholm [email protected]